Vivre la France - Reisverslag uit Bidart, Frankrijk van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu Vivre la France - Reisverslag uit Bidart, Frankrijk van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu

Vivre la France

Door: Jan & Riet Vink alias "de Vinkies

Blijf op de hoogte en volg Riet & Jan Vink

15 Juni 2011 | Frankrijk, Bidart

Hallo luitjes

In ons laatste verslag beloofden we jullie deelgenoot te maken van onze belevenissen op de 2e dag van camping Os Anjos, van Joris & Solange. Door gebrek aan een kwalitatief goed draadloos internet en het ontbreken van de inspiratie, kwam het er tot nu toe niet van.

Solange bood ons een persoonlijke rondleiding door het oude stadje Campo Maior aan. En daar gingen wij gretig op in.
Solange reed ons in een oud autootje er naartoe.
Camp Maior bood veeeeeeel meer dan vooraf gedacht. In het stadje staan een aantal kenmerken centraal, waaronder Johannes de Doper, Beatriz da Silva, een 2-tal oude kerken (uit oogpunt van religie), de oude vesting en de musea Arte Sacra, Alberto en het olijfolie-museum.
Tijdens de rondwandeling bleek dat Solange deuren geopend kreeg, die toeristen nimmer geopend zouden krijgen.
Ze kreeg een pastoor zelfs zover dat hij ons toeliet in een enigszins bizarre ruimte die was opgebouwd door beenderen en schedels. In 1732 werd dit oude stadje getroffen door een enorme kruitontploffing die een groot deel van de huizen verwoestte. In de vestingtoren laag namelijk veel kruit opgeslagen en door een blikseminslag ontplofte de toren, met alle gevolgen van dien.
In de kerken staan Johannes de Doper en Beatriz da Silva centraal. Laatstgenoemde is in Campo Maior geboren en we konden het geboortehuisje nog bewonderen. In Portugal is zij een begrip.

Verder kregen we bij uitzondering de gelegenheid de oude olijfoliefabriek te bewonderen. We mochten ook 1e klas olijfolie met warm brood proeven. Even voor onze dochter Sandra: jouw Italiaanse olijfolie verbleekt toch enigszins bij deze 1e klas olie.

Ik zou bijna de belangrijkste en meest vooraanstaande inwoner van Campo Maior vergeten en dat is Rui Nabeiro, de oprichter en bedenker van de DELTA-koffie. Deze man heeft in 50 jaar tijd een enorm koffie-imperium weten op te bouwen. Daarnaast is hij een zeer sociaal man, want hij laat de gehele bevolking mee profiteren van zijn rijkdom. Veel voorzieningen (waaronder musea, voetbalterreinen, openbaar zwembad, tennisvelden, woningbouw en andere sociale voorzieningen) werden door hem gefinancierd.

Verder kreeg Solange de beheerder Anthonio zover, dat hij speciaal voor ons (op zondag) de vestingsdeur opende en kregen wij van hem een rondleiding.
De geplaatste foto's geven jullie een goede indruk van al datgene wat wij mochten zien.
Uiteraard bedanken wij Solange hartelijk voor al hetgeen zij ons heeft geboden.

Maandag zijn we vanaf de camping Os Anjos op weg gegaan naar een camping nabij Salamanca. Een rit van 330 km's. Daar verbleven we slechts 1 dag. En vervolgens zijn we doorgereden naar een camping in Castrojeriz (een kleine camping in de bergen ten ZW van Burgos. Weer 220 km's onder de wielen door.
We moeten bekennen, dat we deze ritten behoorlijk saai vonden, daarom ontbrak ons eerder de inspiratie om dit verslag te schrijven.

Vandaag reisden we 300 km's door naar Bidart (Frankrijk). Deze rit was een stuk plezieriger en indrukwekkender, want we doorkruisten de Pyrenéen.

Hier blijven we 2 nachten en trekken dan verder in noordelijke richting en wel naar Pyla-sur-Mer, alwaar het hoogste duin van Europa is gelegen. Let wel freule A, daar zijn de duinen in Vrouwenpolder nietig bij. Hahahahaha.

Voor zover de belevenissen van de afgelopen dagen. Tot een volgend verslag.

Groetjes van de Vinkies uit een zonnig zuidwest-Frankrijk

• 15 Juni 2011 - 18:59

Raymond:

Dat noem ik dan nog eens rondleidingen! Onwijs leuk dat ze die speciaal voor jullie heeft gegeven. Ennuh... als die olijfolie zo top is, dan neem ik toch aan dat je voor ons allemaal een flesje hebt meegenomen!! :-) Veel plezier wederom.

• 15 Juni 2011 - 19:03

Anoniempje:

Wat leuk om weer eens wat van jullie te lezen Vinkies! Alweer heel wat kilometers onder de wielen. Geniet van Frankrijk!

• 15 Juni 2011 - 19:13

Patrick:

Hallo Jan en Riet,

Nu alweer in Frankrijk, niet te geloven hoe hard de tijd gaat. Dat verhaal van die olifolie geloof ik pas zodra ik het geproeft heb. Net als Ray ga ik er dus vanuit dat jullie wat flesjes mee hebben genomen om ons te overtuigen dat die olie lekkerder is dan die van San.Vooralsnog is de olie van San voor mij favoriet. Ps ik laat me graag overtuigen....hahaha

Geniet van het leven als campergoden in Frankrijk.....

• 15 Juni 2011 - 19:57

San:

Ray en Pat waren me al voor lees ik. Ik wilde ook reageren met de vraag of jullie toch zeker wel een fels hebben meegenomen?!

• 16 Juni 2011 - 10:57

Mary:

Ja je heb natuurlijk wel wat aan gehaald met je olijfolie
    Want ik sluit me eigen natuurlijk aan bij Ramond-Patrick en San
    Jan mooi verslag heb je geschreven,ik heb er van genoten,en prachtige foto's
    Ik wens jullie verder een mooi reis terug naar huis

Groetjes en een knuffel van Mary

• 18 Juni 2011 - 16:15

Raymond:

Een reactie blijft uit; ondanks het volgende verhaal. Ik zeg: grootspraak voor wat betreft de olijfolie. :-)

• 18 Juni 2011 - 16:41

Riet & Jan Vink Vink:

Sandra, Raymond en Patrick, jullie hebben in Carvoeiro al geld genoeg gekost. Dus óók nog eens flessen olijfolie meenemen, gaat ons budget te boven. Hahahahaha

• 19 Juni 2011 - 17:39

Raymond:

Ja, ja, ja en nog eens ja... ;-)