Vivre la France - Reisverslag uit Verdun, Frankrijk van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu Vivre la France - Reisverslag uit Verdun, Frankrijk van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu

Vivre la France

Door: Jan & Riet Vink alias "de Vinkies

Blijf op de hoogte en volg Riet & Jan Vink

24 April 2011 | Frankrijk, Verdun

Beste "reisgenoten",

Het is alweer 6 dagen geleden dat we ons laatste reisverslag schreven.
Hebben we in de tussentijd stil gezeten? Beslist niet !!!!

Tijdens ons verblijf in Troisvierges hebben we nog een prachtige (en ook best vermoeiende) wandeling van 10 km's door de heuvels gemaakt. Ennnnnnnnn .......... we hadden weer eens geluk, want we hebben 2 (zeldzame)zwarte zwanen gespot.Zie ook geplaatste foto's.

Op 21 april hebben we onze reis voortgezet en wel naar de camping Kockelscheuer, 5,5 km's ten zuiden van de stad Luxemburg.
De dag na onze aankomst zijn we naar deze fraaie stad gefietst. De campingbaas had ons wel aangeraden om per bus te gaan, omdat Luxemburgers geen fietsers gewend zijn en er geen fietspaden zijn aangelegd.
Maar een sterrenbeeld Stier kan eigenwijs zijn en toch maar de fietsen genomen.
De campingbaas had achteraf wel een beetje gelijk, want een belangrijk deel van de afstand hebben we op het trottoir gefietst. Maar wat dan nog, we zijn er gekomen.
De stad Luxemburg straalt wel de nodige decadentie en welvarendheid uit.
Wat een prachtige winkelstraten en monumentale panden.

Ook de oude viaducten zijn indrukwekkend.

Vandaag 24 april zijn we afgereisd naar Verdun. "Vivre la France"!!!!Tijdens onze zonnige rit bezochten we het fameuze slagveld in WO I.
Op 21 februari 1916 zet het Duitseleger het grote offensief op Verdun in. Deze datum betekende het begin van een nachtmerrie voor alle Franse soldaten.
"De Hel van Verdun" duurt 10 maanden: 300 dagen en 300 nachten van onophoudelijk vechten en moorden.
In dit gebied bezochten we o.a. het Fort Vaux en de kazemat Pamard.

Met toch weer een voldaan gevoel bereikten we de camping Les Breuilles nabij Verdun.

Morgen gaan we per fiets de omgeving en de stad Verdun verkennen. Mogelijk geeft dit weer voldoende "voer" voor een vervolgverslag.

Voor jullie beeldvorming plaatsten we ook weer de nodige foto's.

Groetjes van de Vinkies

• 25 April 2011 - 06:55

Raymond:

Zo, heldhaftig hoor om op de fiets door Luxemburg te gaan. :-) Kun je wel weer een unieke ervaring op het lijstje plaatsen. Jullie huidige plek is ook mooi zo aan het water. Veel plezier verder!

• 25 April 2011 - 15:41

De Verstekeling:

Hoi Rita en Jan Nu jullie in Frankrujk zijn mag Jan er wel om denken dat hij rode wijn en zachte kaas wel apart eet.maar een ezel stoot zich niet twee maal aan de zelfde steen maar je weet het nooit. Nog veel plezier in Frankrijk en mooi weer hebben jullie al, het is hier ook lekker warm.ik wacht op het volgende verslag. ik blijf jullie volgen.groetjes

• 25 April 2011 - 17:48

Patrick:

En weer een halte verder! heel veel plezier! Stoer om op de fiets naar Luxemburg stad te gaan. Doe ik jullie niet na! Tot over 5 weken! En nee ik ben nog niet aan het aftellen ;)

• 25 April 2011 - 20:16

Ton En Elly:

Leuk weer iets van jullie te horen en te zien....ik heb jullie mooie foto's bewonderd!
    Wij zijn net terug van een paar dagen Callantsoog....prachtig weer en heerlijk gefietst en gewandeld!
    Groetjes maar weer van Ton en Elly