Bezoek aan Chateau Feodal de Beynac - Reisverslag uit Vézac, Frankrijk van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu Bezoek aan Chateau Feodal de Beynac - Reisverslag uit Vézac, Frankrijk van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Chateau Feodal de Beynac

Door: Jan & Riet Vink alias "de Vinkies

Blijf op de hoogte en volg Riet & Jan Vink

20 Juni 2011 | Frankrijk, Vézac

Hallo "reisgenoten",

Eergisteren berichtten wij jullie, dat we waren aangekomen op de camping Les Deux Vallées in Vézac.

Op 1 km afstand ligt het dorpje Beynac, welke rijk is aan een prachtig kasteel, genaamd Chateau Feodal de Beynac.
Vanaf de camping zijn we gaan lopen. En tijdens de wandeling zagen we het kasteel al in volle glorie boven op een berg staan. Dat werd dus een een steile trip naar een hoogte van 137 meters. Maar daar kregen we ook het nodige voor terug.
Het kasteel dateert uit de 12e eeuw. Lager gelegen stroomt de rivier de Dordogne, de grens tussen de Franse en Engelse bezittingen in de 13e eeuw.
Het kasteel werd in 1189 ingenomen door door Richard (Leeuwenhart) de Eerste en bleef onder Engels bewind tot hij werd gedood gedurende de belegering van Chalus (bij Limoges) in 1199.
Het kasteel kwam tot 1360 in handen van de Fransen. De Engelsen hielden vervolgens het kasteel bezet tot de Franse overwinning van Castillon in 1453, welke tevens het einde betekende van de 100-jarige oorlog.

In de Vergaderzaal van de Staten van Perigord kwamen de edellieden van de 4 baronieën van de Perigord bij elkaar, te weten die van Beynac, Biron, Bourdeilles en Mareuil.

De geplaatste foto's geven jullie een fraaie impressie van het kasteel en het dorpje er direct omheen.

Vandaag was het een stralende dag, met een strak blauwe hemel.
Omdat we graag een rondvaart van 50 minuten over de Dordogne wilden meemaken, zijn we wederom lopend naar Beynac getogen.

Vanaf de boot werden ons nog mooiere beelden op de Dordogne en de Chateau's Beynac en Fayrac voorgeschoteld. Ook hiervan hebben we enkele foto's geplaatst.

Omdat morgen wederom een prachtige en zonnige dag wordt voorspeld, blijven we hier nog tot woensdagmorgen
en trekken dan 155 km's door in noordelijke richting naar een camping in Palisse.

Van hieruit wensen we jullie nog een fijne avond en tot "horens".

Groetjes van de Vinkies

• 20 Juni 2011 - 19:23

Carel En Wilma:

Hallo vakantiegangers

Weer een mooi verhaal Jan, maar dan wil ik ook de beloofde foto,s zien.

Geniet van het mooie weer, want zo mooi is het hier niet.

Groetjes en liefs van ons

• 20 Juni 2011 - 19:46

Riet & Jan Vink Vink:

Wilma & Carel, de foto's zijn inmiddels geplaatst. Geniet van de fraaie beelden.

• 20 Juni 2011 - 20:42

Sandra:

Ik herinner me dezelfde klim nog levendig; wij waren in 2005 in Beynac. Zware klim maar inderdaad de moeite waard.
    Geniet van de mooie omgeving. Even voorbij het kasteel (onder het spoor door naar links) zit een goed restaurant waar wij heerlijk hebben gegeten. Als je dat precies wilt weten moet je nog maar even bellen.

Veel plezier nog!

Liefs San

• 20 Juni 2011 - 22:38

Ton En Elly:

Prachtige foto's weer.....jullie leven echt als God in Frankrijk!!!!!
    Rita wat ben jij bruin zeg....hier is het erg wisselvallig...het lijkt wel herfst brrrr
    Hopelijk wordt het beter want wij gaan vrijdag een weekje naar Herkingen....ligt aan het Grevelingenmeer!
    Geniet ze en tot hoors maar weer!
    groetjes
    Ton en Elly

• 21 Juni 2011 - 17:03

Netty:

Mooi verhaal en foto's. Ken deze omgeving ook goed. Blijft mooi. hebben jullie al eens een kano geprobeerd? je kunt met de stroom mee varen. Als je het samen in een kano uithoudt kun je nog heel wat jaartjes huwelijk aan is mij verteld. Veel plezier maar weer en blijf schrijven.
    Nog even een nieuwtje ik ga per 1 september me vestigen als ondernemer.