Ons verblijf in Nevers ........ - Reisverslag uit Nouan-le-Fuzelier, Frankrijk van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu Ons verblijf in Nevers ........ - Reisverslag uit Nouan-le-Fuzelier, Frankrijk van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu

Ons verblijf in Nevers ........

Blijf op de hoogte en volg Riet & Jan Vink

05 September 2012 | Frankrijk, Nouan-le-Fuzelier

Hallo reisvrienden

Wat hebben wij de afgelopen dagen zoal gedaan óf meegemaakt?

Afgelopen maandag organiseerde de camping een wijnproeverij tegen een vergoeding van € 5 pp. en uiteraard schreven wij daarvoor in. Een lieftallige Francaise verschaften ons op een plezierige manier veel informatie over de Loire-wijnstreek waar wijnen als Sancerre en Pouilly-Fumé gemaakt worden.
Zo blijkt de steensoort (lei-, vuur- en kalksteen) erg belangrijk te zijn voor de wijnsmaak.
Uiteraard liet ze ons meerdere wijnen proeven, waaronder 1 rode, 1 rose en 3 witte wijnen, waaronder Pouilly-Fumé en onze geliefde Sancerre.

Gisteren was Rita jarig en werd ze door Jan "getrakteerd" op een fraaie fietstocht naar Apremont-sur-Allier. Zonder heuvels was het eigenlijk een "makkie" van 40 km's. Een heel bijzonder "bouwwerk" wat we onderweg tegen kwamen, was een kanaal met sluizen boven de rivier de Loire. We hebben er wat foto's van geplaatst.

Apremont-sur-Allier wordt hier ook wel "peperkoek-dorp" genoemd, maar één ding is zeker. Er is geen pepernoot te koop. Hahahahaha
Maar het is wel een fraai dorp, met een bouwaard die óók gelijkenissen met Wales oproept. Zie ook de foto's.

Verder zijn we gisteren in Nevers uit eten geweest en hebben we weer genoten van de Franse keuken. Omdat we géén restaurant met "chateaubriand" op de menukaart konden vinden, kozen we voor een 5-gangenmenu. Het voorgerecht was voor beiden een "rundercarpacchio".
Rita koos als hoofdgerecht een "rumpsteak met perpersaus" en Jan voor een "Magret de Canard".
Als 3e gerecht kregen we een kaasplankje voorgeschoteld en als 4e een "crême brullet", hetgeen werd afgesloten met koffie.

Met een zéér voldaan gevoel zijn we vervolgens terug gewandeld naar de camping.

Vandaag hebben we per fiets alleen wat inkopen gedaan en verder houden we een rustdag. Ook niet verkeerd met het mooie zomerse weer.

Morgenochtend rijden we verder naar ons einddoel, "De Wensput" in Saint-Seine. Hoogstwaarschijnlijk hebben we daar geen draadloos internet. En omdat we maandag 10 september weer in noordwaartse richting trekken, is er tot die datum "radiostilte".

Met vriendelijke groet vanuit een zonnig Nevers
de Vinkies

• 05 September 2012 - 15:58

Netty:

Allereerst de felicitaties Rita voor je verjaardag. Zo te lezen heb je een leuke dag gehad.
    Als ik het zo lees leren jullie ook nog wat , in ieder geval over de wijn. De smaak was al wel bekend,
    Jullie camper zal wel de nodige flesjes meer terug nemen naar ons kikkerlandje.
    Fijne dagen verder.

• 05 September 2012 - 16:19

Roelie:

Een dag te laat maar daarom niet minder gemeend.....Alsnog van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag Rita.....wens jullie nog een fijne voortzetting van de vakantie

• 07 September 2012 - 08:21

Wilma Omtzigt:

Lieve Riet , alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een dikke kus van ons xxxx.
    Geniet maar lekker,,,,,hahaha,,,,ik ben maandag on holidays,,,,dus ik kan voorlopig ook niet reageren, dikke kus van ons voor jullie beiden xxx