"Beklimming" van de Hünenburg in Teutenburger Wald - Reisverslag uit Bielefeld, Duitsland van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu "Beklimming" van de Hünenburg in Teutenburger Wald - Reisverslag uit Bielefeld, Duitsland van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu

"Beklimming" van de Hünenburg in Teutenburger Wald

Door: Jan & Riet Vink alias "de Vinkies

Blijf op de hoogte en volg Riet & Jan Vink

17 Mei 2010 | Duitsland, Bielefeld

Gisteren was het een heerlijk zonnige dag en hebben we de "stoute" (wandel-)schoenen aangetrokken. Vanaf de camping is in de verte de Hünenburg, met een hoge zendmast, te zien. En gaf ons uitdaging genoeg om deze bult wandelend te veroveren. Camera's en rugzakje met broodjes en drinken mee.
Al ras bleek dat het pad naar de top van deze pukkel steiler was, dan vóóraf gedacht. Maar goed, we namen een wandeltempo aan, die goed zou passen bij een Portugees bij een temperatuur van 35 graden. Hahahaha
Na ca 1 uur bereikten we de top en kregen we als "toetje" nog een uitzichttoren van 40 meter te bestijgen. En dat via zo'n kloterig wenteltrapje. Maar we werd rijkelijk beloond voor onze inspanningen. Wauwwwwwww wat een prachtige vergezichten over het Teutoburger Wald. Het was alleen jammer dat het wat nevelig was, want dat beperkte toch de kwaliteit van de foto's. De koude wind nodigde overigens niet uit om lange tijd van het uitzicht te genieten. Riet had het "stervenskoud". Vervolgens de uitzichttoren weer afgedaald en onderaan de toren op een bank onze lunch genuttigd.
Na de lunch de berg afgedaald en dat ging uiteraard wat makkelijker dan bergopwaarts. Met een vermoeid en toch voldaan gevoel op de camping - met een koel biertje en in het zonnetje - weer lekker bijgekomen van de wandeltocht.
Nog even een ander nieuwtje. Het is al jaren zo, dat wij tijdens onze vakantie een Scheveninger tegenkomen. Ik zeg altijd, die lui zijn gewoon niet uit te roeien.
En wat gebeurt, er staat hier op de camping een zeeeeeeeeer fraaie camper en van wie is die? Van Gerrit & Fija Pronk. Scheveningser kan die naam bijna niet. Deze Pronkies wonen overigens al een paar jaren in België.
Tijdens ons gesprekken kwamen we er achter dat zij destijds in dezelfde kerken als wij kwamen. Zij gingen altijd in de Bethelkerk "te kerk" en kenden ook de namen van de dominee's. Fija heeft in het bejaardenhuis in de Keijzerstraat gewerkt. In de buurt van de "Bloedpoort", die kennen de Scheveningse lezers onder jullie nog wel. Al met al veel herinneringen opgehaald en we sloten de dag af door gezamenlijk uit eten te gaan in een klein restaurant bij de tennisbaan. En daar aten we een "aangeklede" schnitzel-schotel voor ..........? 8,90 euries. Waar kom je dat in Holland nog tegen. En het smaakte heerlijk ook.
Vanmorgen stonden we op met een stralend zonnetje. Maar inmiddels regent het weer.
Ons plan is om morgenochtend verder te reizen naar Elbrinxen, ca 80 km's verderop. En tijdens deze trip willen we een 2-tal historische plekken bezoeken. Het archeologische Freilichtmuseum Oerlinghausen en het natuurgebied Externsteinen, waar je rotspartijen/gesteenten kunt bewonderen van 70 miljoen jaren oud.
In het volgende verslag zullen we onze belevenissen over de plaatsen beschrijven.

• 17 Mei 2010 - 13:18

Kees Vink:

Goh, de namen van de dominees, dezelfde kerken,de Bethelkerk; jullie vakantie kan volgens mij niet meer stuk. Haha.
    Nee hoor geintje. Leuk om dit mee te maken. Je weet, Scheveningers zijn net zendelingen; je komt ze overal tegen.
    Prachtige foto's trouwens. Ik wens jullie een goede reis verder. En ik kijk uit naar jullie volgende verslag.

Gr. Kees

• 17 Mei 2010 - 15:05

San Ed Bente Hidde:

Da's een flinke tippel die jullie hebben gemaakt. Biertje welverdiend zou ik zeggen.

Groetjes San

• 17 Mei 2010 - 16:44

Netty:

Leuk hoor zoveel berichten van jullie. ga zo door en houd vol. De afgelopen maanden heb ik 3 vrienden gevolgd van onze oudste, Frankrijk, Azie en Australie-Nw Zeeland, dus ik was wel weer toe aan een reisverslag. Het weer was gisteren in het hoge Noorden prima, in onze beschutte tuin was het prima toeven.Ook vandaag geen druppel regen gezien, we gaan de goede kant op. Dus ook bij jullie komt het mooie weer eraan.Blijf schrijven

• 17 Mei 2010 - 18:21

Patrick:

Weer een leuk verslag, Dat Biertje was welverdiend zou ik zo zeggen. Ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen...

• 18 Mei 2010 - 19:51

Anoniem:

In elke vakantie een Scheveninger tegenkomen... het moet niet gekker worden!