Buurtschappenroute rondom Winterswijk - Reisverslag uit Winterswijk, Nederland van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu Buurtschappenroute rondom Winterswijk - Reisverslag uit Winterswijk, Nederland van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu

Buurtschappenroute rondom Winterswijk

Door: Jan & Riet Vink alias "de Vinkies

Blijf op de hoogte en volg Riet & Jan Vink

25 Juni 2009 | Nederland, Winterswijk

Het stralende weer van vandaag nodigde ons uit om weer een fikse fietstocht te rijden. De "Buurtschappenroute" voert door de buurtschappen van Winterswijk, zoals Huppel, Ratum, Kotten en Woold.
De Achterhoek is een gebied vol afwisseling. Om de paar kilometers ziet het landschap er anders uit; uiterwaarden, bossen, heuvels en parkachtige gebieden. Dit bosrijke gebied was vroeger het domein van de "scholteboeren". De scholteboeren drukten eeuwenlang hun stempel op het landschap en de samenleving in dit deel van de Achterhoek. Hun status en rijkdom brachten zij ook tot uiting in hun fraaie woonhuizen. Voorts voert de route ons langs de Winterwijkse Steen- en Kalkgroeve. In de laag die ruim 200 miljoen jaar oud is, zijn en worden veel fossielen gevonden.
En wat schetste onze verbazing, toen we een commerciële wijngaard tegenkwamen. Als wijnliefhebber kreeg ik de kriebels om het bedrijf te bekijken. We werden alleraardigst ontvangen en uiteindelijk reden we verder met een fles rode en witte wijn van Nederlandse bodem. De wijnboer vertelde ons dat zijn wijngaard gemiddeld 3.000 flessen wijn per jaar oplevert.
Toen we weer op de camping "de Vreehorst" terugkwamen, bleek de km-teller op bijna 60 km's te staan. Tijd voor een koele versnappering.

In totaal staat de teller van onze vakantie op 750 fiets-km's. Waarschijnlijk in de ogen van "de Kaja" een peulenschil, maar voor ons doen toch fors. Hahahaha

Groetjes van
de Vinkies

• 25 Juni 2009 - 22:20

Yvonne:

Hallo Jan en Riet
    ik wist dat de achterhoek heel mooi is ,en ben blij dat jullie er ook van genieten.Die 750 km haal ik zeker niet hahaha.Wij wensen jullie nog een fijne tijd

Groetjes Jan en Yvonne

• 26 Juni 2009 - 06:59

Rita En Michel:

hoi jan en rita
    zo te lezen genieten jullie met volle teugen,ik heb vroeger ook veel gefiets,maar de 750km heb ik nooit gehaald en
    zal ik nooit halen,hahahaha
    nog veel fiets plezier en tot binnen kort
    groetjes rita en michel

• 26 Juni 2009 - 08:44

Wilma:

Hallo vakantiegangers

Wat een sportieve vakantie maken jullie ervan.
    Het is nartuurlijk wel zo dat je die wijntjes er weer af moet fietsen he Jan. hahahahhaha
    En Rita ik vind het knap van je hoor, zoveel km te fietsenJ
    Geniet er nog lekker van.

Groetjes Carel en Wilma

• 26 Juni 2009 - 13:48

Netty:

Je verteld wel het aantal gefietste kilometers maar ik ben ook nieuwsgierig naar het aantal flessen wijn in combinatie met de gereden kilometers.

• 08 Juli 2009 - 11:09

Piet Van Gils:

Weer terug van een caravanvakantie in.....Frankrijk. Geweldig te lezen dat jullie zijn toegetredn tot het "fietsersgilde". Laat weten als je in de buurt bent. Groetjes.