10 mei: van Faak am See naar Lovrecica (Kroatië) - Reisverslag uit Lovrečica, Kroatië van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu 10 mei: van Faak am See naar Lovrecica (Kroatië) - Reisverslag uit Lovrečica, Kroatië van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu

10 mei: van Faak am See naar Lovrecica (Kroatië)

Door: de Vinkies

Blijf op de hoogte en volg Riet & Jan Vink

10 Mei 2013 | Kroatië, Lovrečica

Hallo mede-reizigers

Vanmorgen zijn we rond 10:30 uur vanuit Faak am See richting Lovrecica in Kroatië (Istrië) vertrokken.
Voordat we de snelweg op reden, kochten we eerst nog een autovignet voor Slovenië en deden we in een supermarkt bij Faak am See nog wat inkopen.

Na ca 16 km's kwamen bij de 8 km's lange Karawanken-tunnel. Daar moesten we € 6,50 tol betalen en voor die prijs werden we - net vóór de ingang van de tunnel - getrakteerd op een file van een halfuur. Al het verkeer - vice versa - moest beurtelings over één rijbaan. Men voerde onderhoudswerkzaamheden uit.

Daarna reden we over kwalitatief prachtige Sloveense wegen en na ca 50 km's passeerden we Lubljana, de hoofdstad van Slovenië.

Vervolgens reden we van Lubljana richting de stad Koper, een bergachtig gebied. Onderweg stonden meerdere verkeersborden met een afbeelding van een grote regenwolk + druppels. En die waarschuwingen werden méér dan bewaarheid. Tijdens dat traject van ca 90 km's kwam het af en toe met "bakken" uit de hemel. Jan zei spontaan: "Zijn we hiervoor dat kolere eind vanuit Nederland gaan rijden"?" Hahahaha

Gelukkig werd het vóór de grens van Kroatië droog.

Inmiddels staan we opgesteld op de fraaie (en grote) camping UMAG in Lovrecica. Bekijken jullie straks de foto's maar.

Na een toch wel vermoeiende rit (door de regen en het extra geconctreerd rijden) heerlijk aan een wit wijntje gezeten. Onze zoon Raymond gaf ons het advies om een fles Oostenrijkse witte/droge Grüner Veltliner" te kopen en te proeven. Uiteraard hebben wij dat advies niet in de wind geslagen en jawel hoor, de wijn smaakte heerlijk. Heeft wat weg van m'n geliefde Sancerre-wijn.

Naar verwachting blijven we hier 3 nachten en gaan we a.s. maandag verder naar een camping nabij Rovinj.

Tot zover onze berichtgeving vanuit Kroatië.

Groetjes van de Vinkies en jullie nog een fijn weekend toegewenst.

• 11 Mei 2013 - 00:23

San:

Gruner Veltliner is inderdaad heerlijk! Weet dat je in het gebied van Kroatië zit waar de grootste invloed vanuit de Italiaanse keuken te vinden is. Dus vooral lekker uit eten gaan!

• 11 Mei 2013 - 00:36

Raymond:

Ik ben blij dat je de tip hebt opgevolgd! En de tip van San ook nog opvolgen want een keuken met Italiaanse invloeden is natuurlijk top. En nee, Riet, dat is niet altijd pasta dus jij lust het ook!

• 11 Mei 2013 - 09:28

Jan Jooren:

Hallo Jan en Ria

Met belangstelling volg ik jullie reis al een tijdje. Maar eens even reageren. Het komt allemaal bekend voor. Zoals je weet zijn wij 2 jaar geleden naar Kroatie geweest; grotendeels dezelfde route gevolgd (Duitsland , 5 dagen Milstatter See in Oostenrijk, Slovenie, Kroatie). Wij hebben 2 nachten op een (erg drukke) camping bij Ljubliana gestaan.Onze zoon had ons aangeraden de stad te gaan bekijken. Zeer de moeite waard! Benieuw hoe jullie de Slpitvicmeren vinden. Goede reis en beste groeten,

Jan en Pieta Jooren

• 12 Mei 2013 - 16:53

Carel En Wilma:

Hallo Jan en Rita

Tijdens ons wisselvallige Hemelvaart weekend, werden we bericht door onze dochter met de mededeling dat jullie op dezelfde camping staan als waar zij hun zomervakantie gaan doorbrengen, wel weer heel toevallig.
    Zo te zien moet het nog een beetje opwarmen daar, maar je hebt al wel de korte broek aan.
    Nou geniet ervan, het hoeft niet meteen tropisch te zijn, ik heb overigens wel weer 100 km in de benen, het gaat steeds makkelijker.
    Groetjes van ons