2 juni: Bezoek aan de Plitvice-meren / watervallen - Reisverslag uit Jezera, Kroatië van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu 2 juni: Bezoek aan de Plitvice-meren / watervallen - Reisverslag uit Jezera, Kroatië van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu

2 juni: Bezoek aan de Plitvice-meren / watervallen

Door: de Vink-ies

Blijf op de hoogte en volg Riet & Jan Vink

02 Juni 2013 | Kroatië, Jezera

Hallo luitjes

Vandaag bezochten we de Plitvice-meren / watervallen. Vanmorgen werden we om 10:30 uur - op kosten van de camping - met een bus opgehaald. Tijdens de busrit begon het te regenen, maar éénmaal op de bestemming aangekomen, werd het gelukkig droog

Het Plitvice-nationaal park bestaat uit meerdere meren en watervallen en we maakten de keuze om het grootste meer te gaan bekijken. Het eerst gedeelte konden we vanaf een soort "fluisterbootje" bewonderen. Aangekomen op de halteplaats, begonnen we een fantastische (maar óók best vermoeiende) wandeltocht. We waanden ons in een totaal andere wereld. Om indrukken op te doen, raden wij jullie aan om straks de foto's te bekijken.

De wandeling ging over onverharde paden, loopbruggen van boomstammetjes en vele trappen. Onderweg kwamen we meerdere snelstromende watervallen tegen, waaronder de hoogste waterval. Om droog te blijven, moesten we zelfs onze paraplu opsteken.

Rond 17:30 uur werden we - met een zéééér voldaan gevoel - weer netjes opgehaald en voor de ingang van de camping afgezet.

Rita had geen zin meer om te koken, dus zijn we in het naastgelegen restaurant gaan eten. En dat deed zich nog iets lachwekkends voor.

De ober raadde ons aan om het etentje af te ronden met "tradionele Turkse koffie".
De koffie kregen we in een taps toelopend kannetje met een steel. En het is de bedoeling dat je het kannetje dan leeg schenkt in een koffiekopje.
Toen Jan de koffie in het kopje wilde schenken, floepte plots de dikke koffieprut - die bovenaan dreef - uit het kannetje. En niet alleen in het kopje, maar ook over het bordje en de tafel. Rita natuurlijk schateren. Maar toen zij het ook probeerde, overkwam haar precies hetzelfde.
De ober kwam al lachend naar ons toe en nam de "rotzooi" mee en bood ons een nieuw bakkie leut aan.
Toen hij terug kwam met grotere koffiekopjes, vroeg Jan op hij even wilde voordoen hoe wij het "ongelukje" konden voorkomen. Hij begon bij Rita en dat ging goed. Maar toen hij het bij Jan deed, floepte het kannetje ook ineens leeg. Jullie kunnen je misschien voorstellen, dat we - samen met de ober - in een deuk lagen.

Al met al een indrukwekkende en leuke dag.

Morgen hebben een redelijk lange rit van ruim 4 uren voor de boeg. We trekken dan verder naar camping Adria, gelegen in Ankaran langs de Sloveense kust.

Zodra we weer in de gelegenheid zijn, dan vernemen jullie weer van ons.

Groetjes van de Vink-ies