22 mei: Het verste punt van onze reis bereikt - Reisverslag uit Zaton, Kroatië van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu 22 mei: Het verste punt van onze reis bereikt - Reisverslag uit Zaton, Kroatië van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu

22 mei: Het verste punt van onze reis bereikt

Door: de

Blijf op de hoogte en volg Riet & Jan Vink

22 Mei 2013 | Kroatië, Zaton

Hallo familie en vrienden, die ons volgen

Het is inmiddels 1 week geleden, dat jullie iets van ons vernamen. We zijn niet gekidnapd of van de aardbodem verdwenen, zoals we de afgelopen tijd regelmatig over anderen lezen. ;-D))

We hebben de afgelopen week beslist niet stil gezeten. Ons laatste verslag kwam vanuit Rovinje en onze "buurtjes" Wil & Jan Haasjes uit Raalte attendeerden ons op een onverhard fietspad langs de kust naar Rovinj. Het werd een schitterende dag. Bekijken jullie straks maar wat foto's om een goede indruk te krijgen.

Op 19 mei hebben we onze reis voortgezet naar camping Njivice, gelegen op het schiereiland Krk. Een rit van ca 140 km's.
De camping is prachtig aan zee gelegen, maar de camping op zich viel ons tegen. Vandaar dat we er slechts 2 nachten zijn gebleven.

Gisteren hebben we ons verste punt van onze camperreis bereikt, te weten Zaton/Nin ca 16 km vanaf Zadar.
Het eerste 40 km's van deze etappe leidde ons over een kustweg, met schitterende panorama's. Maar omdat men op grote delen van deze weg aan onderhoudswerkzaamheden bezig waren, deden we over dit "stukkie" ca 2 uur. Op vele plaatsen werd het verkeer over 1 baan geleid en moesten we lang wachten alvorens het stoplicht op "groen" kwam te staan. Op sommige stukken moesten we zelfs over grove kiezelstenen.
Uiteindelijk kwam we in het kustplaatsje Senj en van daaruit trotseerden we een enorm berggebied, met vele haarpspeldbochten en op sommige berghellingen lag zelfs nog sneeuw.

Toen we na 21 km's de snelweg richting Zadar/Split bereikten, ging de rit een stuk voortvarender. Eénmaal aangekomen in Zaton/Nin bleek dat we over deze etappe 5 uren + 45 minuten hadden gedaan.

Autocamp Zaton Resort is een grote , maar goed geoutilleerde camping. Het heeft zelfs een eigen zandstrand. Het is behoorlijk druk bezet, maar dat heeft mogelijk met de Pinkstervakantie te maken.

Ons bedoeling is, dat we hier minstens 1 week blijven. De komende dagen gaan we fietsend de omgeving verkennen, maar daar horen jullie laters nog wel meer van.

Tot zover onze berichtgeving over de afgelopen week. Straks gaan we proberen wat foto's te plaatsen.

NB Het plaatsen van de foto's blijkt zéér tijdrovend, vanwege de trage internetsnelheid. Een volgende keer beter.

Groetjes van de Vinkies uit een zonnig Zaton/Nin

• 23 Mei 2013 - 11:15

Aqua:

Ik zou nog effe doorrijden naar Split, Jan. Daar heb je namelijk de overblijfselen van het keizerlijke paleis van Diocletianus, een Romeinse keizer die daar domicilie hield. De historische binnenstad is binnen de contouren van dit paleis gebouwd. Zeer indrukwekkend.
    En je bent toch wel in Jajce geweest? Ligt midden in de bergen.Daar was het geheime onderkomen van Tito en zijn partizanen. Niet alleen maar de toerist uithangen en met je dikke reet niet verder komen dan het strand.