Vroomgronden. Wat zijn dat? - Reisverslag uit Renesse, Nederland van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu Vroomgronden. Wat zijn dat? - Reisverslag uit Renesse, Nederland van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu

Vroomgronden. Wat zijn dat?

Door: Vink-ies

Blijf op de hoogte en volg Riet & Jan Vink

26 Mei 2014 | Nederland, Renesse

Hallo luitjes

We genieten nog steeds van relaxte dagen op de fraaie camping "De Wijde Blick".
Gisteren hebben we weinig ondernomen, omdat we heerlijk van de rust en de zon wilden genieten.
Wat we nog wel kwijt willen is, dat deze camping een achteruitgang heeft en via deze uitgang loop je de "Vroongronden" op. Maar wat zijn dat eigenlijk?

`Vroongronden`is een oude zandverstuivingslandschap uit de Middeleeuwen en is door de eeuwenlange begrazing afgevlakt en verschraald. Een halfopen duinlandschap wordt nu door runderen in stand gehouden. De Vroongronden liggen ten noorden van Haamstede en hebben een gezamelijke oppervlakte van 6 ha.
Open, hobbelig, vogels, bloemen en vlinders. Je vindt er 'hoge' droge kopjesduinen met duingraslandjes, natte lage slenken en kreken. Hier en daar liggen poelen waaruit in het voorjaar kikkergekwaak weerklinkt.
De Vroongronden zijn geliefd bij reeen en damherten: de dieren zijn vooral in de schemering actief. Ga om die tijd eens het gebied in.
De wandelvoorzieningen sluiten aan op het strand, op de vele duinovergangen en op de vele ontsluitingswegen in de duinzoom.

De vroongronden zijn niet toegankelijk voor recreatiedoeleinden, echter ligt rondom dit gebied een uitgebreid netwerk van wandelpaden. Ook worden er door medewerkers van Staatsbosbeheer excursies georganiseerd.

Voor fietsers zijn fietspaden aanwezig in de boswachterij Westenschouwen en de duinen bij Renesse.