Na moesson-achtige regenbuien komt zonneschijn - Reisverslag uit Figueira da Foz, Portugal van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu Na moesson-achtige regenbuien komt zonneschijn - Reisverslag uit Figueira da Foz, Portugal van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu

Na moesson-achtige regenbuien komt zonneschijn

Door: Raymond Vink

Blijf op de hoogte en volg Riet & Jan Vink

18 Mei 2008 | Portugal, Figueira da Foz

Gelukkig hebben Jan en Riet slechts één dag regen gehad. Maar het leek wel regen voor een week. Jan sprak over 'moesson-achtige buien'. Zou het echt zo erg zijn geweest of is hij niets gewend? ;-)

Donderdag was dus totaal anders qua weer: 25 graden en volop zon. In de ochtend zijn ze een heerlijke strandwandeling gaan maken waarna ze in de zon hebben liggen 'bakken'. Ze moeten uiteindelijk toch een beetje 'bruin' aankomen in de Algarve. Riet riep al: 'voor dit weer zijn we naar het zuiden getrokken; inmiddels 3.000 km van huis'.

Vrijdagochtend zijn ze verder gereden (235 km) naar Figueira da Foz waar ze tot morgen (lees: maandag) blijven staan. De rit er naar toe hebben ze over provinciale wegen gedaan en dat hebben ze geweten. Veel kuilen, veel stof, veel kiezels en weinig goede stukken. De beschermingskap van de airco lag zelfs los op een gegeven moment van het vele horten en stoten. Maar die is weer vastgeklikt dus verder gelukkig geen schade. Wel tijdens de rit kilometerslange stukken direct langs de zee met mooie uitzichten.

De TomTom liet ze vlak voor de camping een afslag te vroeg van de weg gaan. Vervolgens kwamen ze in een plaats terecht wat meer leek op een kleine krottenwijk. Behoorlijk onguur. Uiteindelijk konden ze zelfs niet meer verder en moesten ze keren. Inmiddels hadden aardig wat kinderen zich om de camper verzameld want zo'n 'apparaat' zagen ze toch niet vaak. Om te kunnen keren moest Riet de camper uit, maar dat vond ze toch iets minder. In haar meest heldhaftige houding ging ze naar buiten, dirigeerde Jan met omkeren en wist niet hoe snel ze weer in de camper moest springen. ;-)

Na even zoeken hebben ze uiteindelijk de camping gevonden en die bleek wederom erg fraai. Direct aan het strand met zicht op de zee. Een strand dat zo in een vakantiefolder kan staan: minstens 250 meter breed. Lange, rollende golven en een oceaanblauwe, heldere zee. En geen kip te zien op het strand. Ze vertoeven er dan ook menig uurtje.

Morgen reizen ze verder naar de SVR-camping Serro da Bica in Ourique. Dit keer wel via snel- en tolwegen want dat scheelt een hoop tijd. Via binnenwegen is het slechts 6 km korter, maar doen ze er 1,5 uur langer over. Totale reislengte morgen: 360 km. Hier hebben ze als het goed is ook weer internet dus dan kunnen ze zelf weer alle reacties lezen.

En de planning is dan om woensdag verder te rijden naar Armação de Pêra. Dat is nog slechts 90 km vanaf Ourique. Hoe lang ze hier gaan verblijven is nog onbekend. Afhankelijk van weer en plezier! In ieder geval zitten Jan en Riet dan 6 km van de villa die Patrick en ik vanaf as. woensdag voor een week hebben gehuurd dus we zullen ze in die week zeker gaan zien! Vanaf woensdag dus een week lang geen nieuwe verhalen op dit blog. Maar daarna volop verhalen én foto's.

• 18 Mei 2008 - 18:27

Wilma:

hoi hoi vacantiegangers

wat een leuke verslagen van jullie zoon.

en dat verdiend een compliment.

echt heel goed van je raymond, dankjewel zo kunnen we ze toch volgen.

Rita en Jan jullie beleven zo wel wat, geniet lekker van jullie reis, en ik kijk al uit naar jullie eigen verslag, eens kijken of dat ook zo goed klinkt. hahahahahah
    Groetjes wilma

• 18 Mei 2008 - 18:50

Yvonne:

Hoi kanjers

Nou ik hoor het al gelukkig weer mooi weer bij jullie , en Jan jij beetje bang voor een beetje regen hahaha
    Toppie dat Raymond ons op de hoogte houd waar jullie zwerven
    Dus jullie zijn goed door elkaar geschut op die slecht wegen
    ik hoop dat het weer nu goed blijft voor jullie

Groetjes Jan en Yvonne

• 18 Mei 2008 - 19:43

Netty:

Wat ben je toch een stoer vrouwtje Riet! je hd natuurlijk ook jan naar buiten kunnen sturen ze zelf even de camper gedraaid. Leuk dat Raymond dit zo heeft opgepakt, je schrijft erg leuk Raymond dus we blijven gwoon weer lezen als we een medlign krijgen. Hier in Friesland is het nog steeds het beste weer van nederland maar vandaag echt hollands weer met veel wolken. Halverwege de week zal de zon weer meer opgeld doen. Veel plzier maar weer!

• 19 Mei 2008 - 13:27

Vinsent :

Hoi Riet en Jan,

Heel veel succes de laatste stukjes. Jullie doel is bijna bereikt!

Het doel om op tijd thuis te zijn zou ik maar een paar maanden uitstellen! Er valt genoeg te beleven daar!

Hoi Raymond, je bent goed bezig met de verhalen. Ook jullie een goede vaklantie en doe je ouders de hartelijke groeten!

Vinsent