17 juni: Bezoek aan St Gervais-les-Bains - Reisverslag uit Le Fayet, Frankrijk van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu 17 juni: Bezoek aan St Gervais-les-Bains - Reisverslag uit Le Fayet, Frankrijk van Riet & Jan Vink Vink - WaarBenJij.nu

17 juni: Bezoek aan St Gervais-les-Bains

Door: de Vink-ies

Blijf op de hoogte en volg Riet & Jan Vink

17 Juni 2013 | Frankrijk, Le Fayet

Hallo luitjes

Vandaag op de fiets het bergdorpje St Gervais-les-Bains bezocht. Toen we vanaf de camping wegreden, ging het als een "speer" naar beneden. En toen zei Jan al: "Dat wordt op de terugweg afziennnn".

Het is een klein dorpje, maar een bezoek méér dan waard. Na wat boodschappen te hebben gedaan bij een Carrefour-winkel, zijn we naar het stationnetje van de "Tramway du Mont Blanc" gereden. Op een geografische kaart werd de Mont Blanc, met een hoogte van 4810 mtr weergegeven. Langs deze berg lopen 2 gletsjers t.w. Glacier Bossons en Glacier de Bionnassay. Daarnaast staan nog een aantal bergkolossen van 4304, 3842 en 3817 mtrs.

Vervolgens zijn we aan de terugrit op de fiets begonnen en dat werd voor Jan een helse tocht, met op dat moment 33 gr Celsius en een stijgingspercentage van 7 à 8 procent. Uiteraard won Rita dit keer de slag met haar electrische fiets en Jan kwam "total-loss" over de streep van de camping. Z'n longen en benen deden pijn van de inspanning die hij had geleverd. Naar na een relaxpauze van een kwartier kwam Jan weer bij z'n positieven en dacht hij - op 66-jarige leeftijd - met een tevreden gevoel terug aan het feit dat hij het toch had geflikt. In de ogen van m'n vriend en randonneur Aqua zal dit wel een peulenschilletje zijn, maar voor mij - met m'n 98 kilootjes - dus niet.

Morgen nemen we het treinritje naar de top van de Mont Blanc, maar dan nemen we vanaf de camping een retourtje met de bus naar St Gervais-les-Bains.

Groetjes vanuit een zéér zonnige en hete camping Les Dômes de Miage.

• 17 Juni 2013 - 17:16

Netty:

Mooie plaatjes en praatjes. Er zijn trouwens mensen die de Mont Blanc beklimmen, wist je dat ? :)

• 17 Juni 2013 - 19:03

Lenie Vink:

Bedankt voor jullie felicitaties vanwege mijn verjaardag, Jan en Riet!
    Knap van Jan dat hij die rit heeft gemaakt op een gewone fiets.
    Jullie genieten wel: de verslagen en foto's bevestigen dat!

• 17 Juni 2013 - 22:02

Cok:

Superprestatie Jan !
    Toen je bovenaan de berg was woog je 98 kg ? moet het zeker 103 kg geweest zijn bij de start.
    Neem er maar een extra biertje op.
    Fijne vakantie verder ( en ruil eens keer van fiets met Riet als je nog eens flink moet klimmen)

• 19 Juni 2013 - 11:38

Coby Bosdam: